
I dag oplever musikbranchen en bølge af nye talenter, der stræber efter at indtage den store scene. Med tilgængeligheden af digitale platforme, der tilbyder en enorm rækkevidde og eksponering, er der opstået mange sangere, musikere og bands i mange forskellige genrer, lige fra soul og rock til rap. Disse håbefulde kunstnere skubber ikke kun grænser med deres talent, men giver også allerede etablerede stjerner konkurrence i form af lyttertal og fans på sociale medier. Desuden kan disse talenter takket være forskellige onlineværktøjer, der tilbyder dedikeret støtte inden for områder som f.eks. forvaltning af royalties, kontrakter osv., ofte slå hurtigere igennem i musikindustrien end nogensinde før. Selv med internettets hjælp, så er der dog stadig nogle ting, man som kunstner har brug for, for at slå igennem på scenen. Internettet er én ting, men en live stage foran et stort publikum er noget helt andet. I denne artikel giver vi dig derfor 3 tips til, hvad du ikke kan undvære, hvis du prøver at slå igennem på den helt store scene.
1. Øv, øv og øv, og så øv igen
En af de vigtigste ting for aspirerende kunstnere indenfor musikbranchen er, at de er overbevisende når de udfører deres musik. At stå på en scene kan være en skræmmende oplevelse, selv for etablerede kunstnere, men for at fange og fastholde et publikum, må man ikke lade dem se eller mærke det. Derfor er det vigtigt at ens sange sidder lige i skabet og at man øver på at være til stede og nærværende, når man er på scenen.
2. De rette musikere
Medmindre man er et band, så er det nødvendigt at have musikere med, som kan være med til at udføre ens sange og ens musik. Det kan være svært at finde de rette folk, men hellere være tålmodig og prøve forskellige konstellationer af, end at vælge de første 3 personer man kan finde, som kan spille guitar, bas og trommer. For at slå igennem er det nødvendigt at have de rette musikere, som kan bakke en op på scenen.
3. Det rigtige udstyr
Musikere og kunstnere, er på samme måde som virksomheder, afhængig af succesfuld branding. Hvis man vil slå igennem er man nødt til at markedsføre sig, sådan så man kan skabe genkendelighed, udover ens musik. Her bør man investere i nogle forskellige ting, som f.eks. et back drop, der kan hænge bagved en når man er på scenen, så publikum kan se ens navn og/eller logo, samt forskellige former for merchandise.