Døjer du med hovedpine?

Spændingshovedpine og migræne er efterhånden blevet en folkesygdom, som mange danskere døjer med på næsten daglig basis. Mange af disse kan givetvis spores tilbage til vores livsstil, arbejdsformer og tilstandene i vejret, men også hormoner og genetisk disposition kan spille ind.

Men hvordan undgår du bedst hovedpinen?

Hold øje med, hvad du putter i munden

Der er tilsyneladende visse fødevarer, der kan have en negativ virkning på os og udløse hovedpine. Men mange oplever, hvordan visse typer af drikke- og fødevarer kan udløse hovedpine eller migræne. På listen tæller blandt andet kaffe, rødvin, chokolade og alkohol. Andre peger på sukker – gerne i en meget forarbejdet version – som udslagsgivende.

Vælg dine skærme med omhu

Det er ingen tvivl om, at de fleste af os sidder med næsen i en skærm i en stor del af vores vågne timer. Og der findes endnu meget lidt forskning på de langsigtede virkninger af dette. Men mange oplever, at skærme kan give dem flimmer for øjnene og irritation, som kan udløse spændingshovedpine.

Gå derfor ikke på kompromis med kvaliteten af din skærm, så du sikrer dig selv de bedste betingelser. Sørg derudover for at holde pauser undervejs i arbejdet og lav lette massageøvelser for dine øjne.

Dertil kommer din arbejdsstilling, når du udfører dit arbejde. Hvis du sidder foran en bærbar computer det meste af dagen, vil du bøje dit hoved nedad i en dårlig vinkel, der ligger meget pres på musklerne i nakken. Og denne type dårlig arbejdsstilling kan udløse hovedpine.

Undgå overmedicinering

Når man døjer med hovedpine, har man en tendens til at proppe smertestillende medicin i hovedet uden at tænke videre over det. Især hvis det er håndmedicin, kan man let negligere sit brug.

Faktisk opererer man med et begreb der hedder ’medicinudløst hovedpine’. Denne form for hovedpine opstår, når man anvender medicin til lindring af hovedpine og migræne for ofte. Derfor bør man se på sit samlede indtag over en måned, og man ikke bør tage smertelindrende medicin mere end højst 10 dage om måneden.

For meget eller for lidt søvn

Dårlig søvnkvalitet er efterhånden hverdagskost for de fleste. Hvilket ikke mindskes af det blå lys, der stammer fra vores smartphones og lignende. Dette lys kan nemlig være med at holde vores hjerne vågen, da den opfatter det som dagslys. Vær derfor varsom med din mobil og andet blåt lys inden sengetid.

Spændingshovedpine kan udløses af både for lidt og for meget søvn, så vær opmærksom på at få den rette mængde til dit behov. Og forsøg at arbejde med din søvnhygiejne, så du får nogle faste rutiner. Dette vil hjælpe dig med at få en bedre søvn.