Sådan bevarer du din ungdoms friskhed længst muligt

Sundhed

[Denne artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til.]

Der er ingen tvivl om, at de fleste af os gerne vil fastholde vores ungdom længst muligt. Tiden, hvor huden er fin og spændstig, håret frit for gråstængte hår og ansigtet helt uden tegn på alderdom, fuger eller pigmentforandringer.

Men selvom alderen er uundgåelig, så er der alligevel en række tiltag, du kan foretage for at fastholde din ungdoms frisked længst muligt. I denne artikel finder du vores bedste råd og vejledning til at holde det ungdommelige ydre ved lige.

Husk at drikke rigeligt med vand

Vand er en af de vigtigste kilder til at holde huden fast og sund. Huden er nemlig en sladrehank, når det kommer til at afsløre usund livsstil, eller om du får for lidt væske. Og her taler vi vand. Ikke juice og kaffe.

Det gode ved vand er, at det er med til at fugte vores hud indefra. Samtidig renser vandet ud i de affaldsstoffer, der ophober sig indeni. Affaldsstoffer, som tærer på hunden og giver dig et trist udseende.

Glem ikke de gode olier

Vand gør det ikke alene, når hunden skal være sund og blød. Gode fedtstoffer er nemlig med til at sikre, at hud ikke tørrer ud. Tør hud har nemlig den kedelig tendens, at den kan sprække eller være rød og irriteret. Ikke ligefrem kvaliteter man ønsker at fremdrive.

Vælg gode fedtkilder, når du skal have ekstra olie indenbords. Du kan tilføje ekstra olie i din almindelige kost i form af nødder, avocado eller olier, eller du kan vælge at spise eksempelvis kapsler med fiskeolie.

Hold øje med vægten

Selvom tynd ikke er lig med sund, og overvægt ikke er lig med usundt, så bør du alligevel holde et vågent øje med badevægten. Den kan nemlig være en god indikator for, hvornår det er på tide at rette ind i forhold til de gode vaner. Det kan nemlig være en fordel at holde de ekstra kilo fra døren, da de kan være medvirkende til at øge presset på dine led, hvilket kan skabe gener senere i livet. Derfor kan en badevægt være en god hjælp i hverdagen. Ønsker du at finde en god badevægt? Så læs mere her og find de bedste og billigste badevægte.

Få søvn nok

Dårlig søvn er en af den mest almindelige årsager til, at helbredet er dårligt. For en del skavanker og sygdomme kan nemlig oftest spores tilbage til dårlig eller uregelmæssig søvn. Faktisk kan selv en forskudt døgnrytme have en effekt på din sundhed og forkorte din levetid. Desuden regenerer huden om natten. Og får du ikke nok søvn, vil du kunne se sporerne i din hud i form af mat, bleg hud og mørke rander under øjnene.

Det kan derfor ikke fastslås kraftigt nok, at du skal være opmærksom på at få en god og regelmæssig søvn. Og gerne minimum 8 timer i døgnet. Har du svært ved at falde i søvn om aftenen? Så husk at lukke ned for mobiltelefoner og tv-skærme i god tid, inden du lægger dig til at sove. Det blå lys fra disse apparater kan nemlig forstyrre din hjernes evne til at kunne falde til ro, da den mistolker lyset som dagslys.