Sådan holder du dig i form som ung

Som ung i det 21. århundrede har man typisk rigtig mange ting, man skal bruge tid på. Der bliver typisk skruet op for mængden af skolearbejde og lektier, samtidig med at man ofte har et stort behov for at være ekstra sammen med venner. Derfor kan tiden hurtigt komme til at føles knap.

Træning på din måde

Selvom du har travlt, er det dog rigtig vigtigt, at du også får prioriteret din træning. Det kan nemlig have stor betydning for dit fysiske og psykiske velvære. Derfor handler det om at finde en træningsform, der passer dig. Det kan du lære meget mere om i denne guide.

Fordele ved yoga

Mange mennesker er glade for at dyrke yoga – også teenagere. Det er der flere grunde til:

  • Yoga gør dig mere smidig. Hvis du føler dig stiv i kroppen, kan det altså være en rigtig god idé at tilmelde dig et yogahold og dermed styrke din smidighed.

  • Yoga kan give dig et godt fællesskab. Det er superhyggeligt at dyrke yoga sammen med andre unge, og man kommer hurtigt ind på livet af hinanden.

  • Yoga er godt for dit mentale helbred. Hvis du føler dig stresset og presset i hverdagen, så kan det være en rigtig god idé at tage til yoga for rigtigt at slappe af.

Yogaudstyr

Du skal naturligvis have noget udstyr til rådighed for rigtigt at komme i gang med yoga. Dette inkluderer for eksempel nogle træningsmåtter og et par gode yogabukser. Det er en god idé at starte stille og roligt, men med det rette udstyr, bliver det hele meget nemmere.

Løb en tur

For at supplere din yoga med noget konditionstræning, kan det være en rigtig god idé også at komme ud på en løbetur en gang imellem. Du behøver ikke løbe særligt langt, og du kan løbe, hvornår det passer dig. På den måde kan du selv få det til at passe ind i dit skema.

Træn sammen med andre

Vil du gerne være sammen med dine venner og samtidig komme i god form? Så er det da oplagt at tage ud at træne sammen. I kan for eksempel aftale at tage i fitnesscenteret et par gange om ugen, men I kan også tage ud at cykle eller bare gå en lang tur i hinandens selskab.

Opbyg en vane

Det kan godt være svært at komme i gang med at træne regelmæssigt, hvis du ikke er vant til det. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at opbygge en vane, for så bliver det meget nemmere at holde fast. Aftal for eksempel med dig selv, at du dyrker yoga mandag og onsdag og løber en tur lørdag.

Pas på dig selv

Det er naturligvis vigtigt, at du ikke går for hårdt til den helt fra start af. Din krop skal vænne sig til at træne, og derfor skal du passe meget på med at overbelaste dig selv. Det bedste, du kan gøre, er at starte roligt.